سیستم مدیریت پارکینگ PGS

امروزه پارکینگ های بزرگ دارای بخش ها و طبقات متعدد می باشندکه منجر به سردرگمی راننده جهت یافتن محل مناسب برای پارک خودروی خود می شود. اتلاف زمان جهت پارک خودرو ها علاوه بر شلوغی پارکینگ، نارضایتی مراجعین و آلودگی محیطی پارکینگ را نیز افزایش می دهد که موجب بالا رفتن هزینه های نگهداری پارکینگ نیز می شود. این سیستم امکان یافتن فضای پارک مناسب را در کمترین‌ زمان ممکن برای رانندگان فراهم می‌سازد تا خودروها از لحظه ورود به پارکینگ توسط علایم و راهنماهای موجود به نزدیک ترین لاین دارایمکان خالی پارک خودرو راهنمایی شوند. در این سیستم در هر فضای پارک روی سقف یک سنسور التراسونیک و یک نمایشگر ال ای دی سبز و قرمز نصب می شود به طوری که از ابتدای هر لاین راننده می تواند علاوه بر تعداد موجود موقعیت مکانی محل های خالی پارک را نیز مشاهده نمایند. این سنسور ها با کنترلر های موجود در هر زون پارکینگ ارتباط داشته و قابلیت ارسال دیتا میان آنها وجود دارد , این کنترلرها دیتاهای ورودی را با توجه به قوانین خاصی تغییر داده و دیتاهای جدید را به کنترلر مرکزی ارسال می کند و کنترلر مرکزی دیتاها را پردازش کرده و فرمانهای مناسب را به نمایشگرها ارسال می کند. این نمایشگرها ماشین های ورودی را به سمت فضاهای خالی هدایت می کنند. در این سیستم تمامی دیتاها در یک کامپیوتر به عنوان سرور ذخیره خواهد شد و نرم افزار کنترلی مناسبی در اتاق کنترل نصب خواهد شد که اطلاعات را از سرور استخراج می کند و نمایش می دهد. این امر از طریق ایجاد شبکه سنسوری هوشمند به منظور تشخیص فضای خالی و یا اشغال شده در سطح پارکینگ از طریق نمایشگر های ورودی پارکینگ، طبقات و راهروها، برای اطلاع‌رسانی بلافاصله از ظرفیت خالی در هر منطقه قبل از ورود به پارکینگ میسر می‌گردد.
Smart-Parking-Spot-Lock-Sales-Market

عملکرد سیستم هدایتگر پارکینگ PGS

در سیستم هدایتگر پارکینگ PGS شامل چراغ سبز و قرمز و سنسور التراسونیک و رابط های محلی در هر فضای پارک روی سقف یک سنسور التراسونیک و یک نمایشگر ال ای دی سبز و قرمز نصب می شود به طوری که از ابتدای هر لاین راننده می تواند علاوه بر تعداد موجود موقعیت مکانی محل های خالی پارک را نیز مشاهده نمایند.این سنسور ها با کنترلر های موجود در هر زون پارکینگ ارتباط داشته و قابلیت ارسال دیتا میان آنها وجود دارد , این کنترلرها دیتاهای ورودی را با توجه به قوانین خاصی تغییر داده و دیتاهای جدید را به کنترلر مرکزی ارسال می کند و کنترلر مرکزی دیتاها را پردازش کرده و فرمانهای مناسب را به نمایشگرها ارسال می کند و این نمایشگرها ماشین های ورودی را به سمت فضاهای خالی هدایت می کنند.
st_20170828_stcarpark_3379064

قابلیت های سیستم هوشمند کنترل PGS

• کنترلر های هر زون از 3 طریق می توانند از طریق پروتکل های زیر با کنترلر مرکزی در ارتباط باشند
• کنترل نمایشگرها در کمترین زمان ممکن و در نتیجه هدایت خودرو های ورودی به فضای خالی موجود در حداقل زمان
• امکان ذخیره سازی چند پلاک برای هریک از فضاهای پارک موجود جهت مدیریت متمرکز بر روی هریک از فضاها
• امکان تشخیص خودروی غیر مجاز در فضای پارکینگ بصورت اتوماتیک توسط سیستم و اعلام به بخش نگهبانی
• قابلیت نمایش آمار به صورت روزانه و ماهانه و همچنین به صورت بازه های زمانی خواسته شده
• نظارت مستقیم و دسترسی راحت اپراتور پارکینگ جهت رصد و بررسی وضعیت خودروی خود
•قابلیت محاسبه ی مدت زمان پارک هر ماشین و نمایش آن در اتاق کنترل
• قابلیت نمایش تعداد خودرو های وارد شونده و خارج شونده در هر لحظه در نمونه های مشابه است.

تجهیزات سخت افزاری سیستم PGS

شرکت کنترل ابنیه ملل راهکارهای مناسبی را برای حل این مسئله در سیستم نیمه اتومات و تمام اتومات ارائه می دهد.به جهت جایابی دقیق و عدم نیاز به جستجو راننده مخصوصا در سیستم نیمه اتومات با استفاده از سیستم هوشمند محل پارک برای راننده مشخص می گردد.قبل از ارسال به طبقه کنترل با استفاده از سنسورهای خود محل پارک را مشخص و راننده را در سیستم نیمه اتومات به محل تعین شده می فرستد.در سیستم اتومات فرآیند بسیار ساده تر می باشد.
در این سیستم برای هر سه فضای پارک یک camera pgs نصب می گردد که با استفاده از ابزار پلاک قابلیت تشخیص وضعیت پر یا خالی بودن فضای پارک را دارد . این تجهیزات در دو مدل 3D (دارای 1 عدد دوربین پلاک خوان برای تشخیص 3 عدد جای پارک ) و 6D (دارای 2 عدد دوربین پلاک خوان برای تشخیص 6 عدد جای پارک ) ارایه می شوند که با توجه به فیزیک پارکینگ و محلهای پارک خودرو یکی از این موارد مورد استفاده قرار میگیرد. نحوه نصب تجهیزات این سیستم در مقایسه با سنسور های التراسونیک کاملا متفاوت بوده و محل قرارگیری آنها و استفاده از هر یک از انواع CameraPGS ( 3D و یا 6D ) باید با توجه به محل نصب تغییر کند.
زمانی که خودرو وارد پارکینگ می شود، بر اساس اولویت هایی که در کنترلر مرکزی پارک تعیین شده است به یکی از محل های خالی پارک خودرو راهنمایی می شود. در صورتی که اولویتی تعیین نشود راننده با چندین گزینه مواجه خواهد شد که در این صورت می تواند نسبت به نیاز خود جهت نزدیکی به درب خروجی مورد نظر اقدام نماید. ضمناً با استفاده از نمایش میزان فضای جای پارک توسط این تابلو مراجعین به پارکینگ راحتی به محل هایی که جای پارک بیشتری داشته باشد هدایت می شوند
(ZCU (Zone Controller Unitیا کنترلر محلی یا به اصطلاح زون کنترلر در سیستم های هدایتگر پارکینگ (pgs) وظیفه جمع آوری اطلاعات از سنسور و حسگر ها را داشته و تجمیع اطلاعات را به کنترلر مرکزی ارسال می نماید ، ضمناً این دستگاه قابلیت مدیریت تابلو های هدایتگر جای پاک را نیز بر عهده دارد.
(CCU (Central Controller Unit کنترلر مرکزی در سیستم های هدایتگر پارکینگ دستگاهی است که وظیفه مدیریت زون کنترلر ها و تابلو های ظرفیت کل و اتصال ادوات این سیستم به کامپیوتر و نرم افزار مونیتورینگ را دارد. این دستگاه از طریق پروتکل شبکه وظیفه مدیریت سامانه هدایتگر خودرو را بر عهده دارد. کنترلر اصلی در نزدیک ترین محل به سرور و نرم افزار مانیتورینگ قرار میگیرد واطلاعات ارسالی از زون کنترلرها را جمع آوری و از طریق درگاه شبکه در اختیار نرم افزار قرار میدهد.
سیستم ردیابی خودرو داخل پارکینگ در این سیستم موقعیت (زون) و طبقه محل پارک خودرو جهت ردیابی راحت تر خودرو در سیستم دخیره می شود بطوری که راننده پس از پارک خودرو خود در پارکینگ می تواند کارت پارکینگ خود را به یکی از کارتخوان های نصب شده در آن زون پارکینگ نشان دهد تا محل پارک خودرو در کارت وی و سیستم ذخیره گردد , در هنگام بازگشت راننده می تواند کارت خود را به کارتخوان کیوسک های نصب شده در پارکینگ و یا اپراتورهای سیستم نشان دهد تا موقعیت پارک خودرو برای ایشان نمایش داده شود. همچنین نقشه ی نشان داده شده بهینه ترین مسیر را برای دسترسی به محل پارک از محل کنونی نشان می دهد.
سرور مرکزی کامپیوتری است که علاوه بر اینکه بانک اطلاعاتی کل سیستم شامبل سیستم مدیریت پارکینگ و سیسستم راهنما محل پارک بر روی آن نصب می شود بلکه اطلاعات ارسالی از زون کنترلر ها و کنترلر مرکزی سیستم راهنما محل پارک را دریافت نموده و توسط نرم افزار مونیتورینگ پارکینگ نسبت به بروز رسانی تابلو های نمایشگر محل پارک چه در بیرون پارکینگ چه در داخل پارکینگ اقدام می کند و در کل می توان سرور مرکزی را محلی برای فرماندهی سیستم در نظر گرفت که تمامی اطلاعات در آن موجود می باشد.
تابلو های ظرفیت هر زون از جنس تابلو روان بوده و قابلیت های نشان دادن تعداد و جهت فضای خالی در هر زون پارکینگ را دارا می باشد. این تابلو ها در دو نوع با کارکرد در محیط داخل پارکینگ و کارکرد فضای باز بوده و در ساخت آن از نوع خاص ال ای دی های مختلف با توجه به نوع محل نصب استفاده می شود. این تابلو ها قابلیت نصب در کنار یکدیگر را داشته تا بتوان توسط آنجهت و میزان فضای پارک های مختلف در هر زون و هر طبقه یا هر مسیر در داخل پارکینگ را نمایش داد. نوع ارتباط در این تابلو ها بر اساس نوع کنترلر رابط های محلی هر ون می تاند از طریق شبکه بی سیم ، lan و پورت rs484 و یا can می باشد.

 

سوالات متداول سیستم PGS

سیستم PGS مخفف چه کلمه هست؟

این عبارت محفف Parking Guidance System سستم راهنمایی پارکینگ هست که به شما کمک می کند که در کمترین زمان ممکن مکان قابل دسترس براي پارك را بیابید.

این عبارت را تعریف کنید

این سیستم جهت ساختمان هاي اداري، مراکز خرید، ایستگاههاي راه آهن، فرودگاه ها و هتل ها مناسب می باشد. این سیستم مکانهاي پارك خالی را مشخص و راننده را در کمترین زمان ممکن به نزدیکترین مکان راهنمایی می کند. سیستم قابلیت تنظیم براي نیازهاي مختلف را دارا می باشد

اصول PGS را توضیح دهید

در هر مکان پارك یک سنسور مافوق صوت جهت مشخص کردن وضعیت مکان و ارسال اطلاعات به لایه بالاتر موجود است، هنگامی که لایه بالاتر اطلاعات را دریافت کرد نشانه هاي مختلف را ارسال می کند.