سیستم هدایت و کنترل در فضای پارکینگ

( PGS ( Parking Guidance System

در سیستم فوق در هر فضای پارک روی سقف پارکینگ یک سنسور نصب می شود و اطلاعات حضور و یا عدم حضور خودرو در جای پارک توسط سنسور و تجهیزات واسط به کنترلر مرکزی ارسال می شود. و کنترلر مرکزی دیتاها را پردازش کرده و فرمانهای مناسب را به نمایشگرها ارسال می کند. این نمایشگرها خودرو ها را به سمت فضای مناسب پارک هدایت می کند. در این سیستم تمامی دیتاها در یک کامپیوتر مرکزی ذخیره شده و نرم افزار کنترلی مناسبی در اتاق کنترل نصب و اطلاعات را بر روی نمایشگرها می فرستد.
pgs
در این سیستم علاوه بر هدایت خودرو ها به محل های مناسب برای پارک خودرو های پارک شده و محل پارک آن ها نیز شناسایی می شود. برای این منظور می توان به جای استفاده از سنسور های یاد شده از سنسور های ویژه ای استفاده کرد که با کمک دوربین های تحت شبکه، تشخیص حضور خودرو را بر اساس پردازش تصویر پلاک آن ها انجام داد و اطلاعات آن را در بانک اطلاعاتی ذخیره کرد. این ویژگی علاوه بر امکان هدایت دقیق تر رانندگان می تواند به بررسی پارک اشتباه توسط رانندگان در پارکینگ های از پیش رزرو شده نیز کمک کند. همچنین به کمک سیستم ردیاب خودرو راننده را به سمت خودروی پارک شده راهنمایی کرد.
pgs

قابلیت های سیستم هوشمند کنترل و هدایت پارکینگ PGS

• کنترلر های هر زون از 3 طریق می توانند از طریق پروتکل های زیر با کنترلر مرکزی در ارتباط باشند
o از طریق RS485
o از طریق LAN
o از طریق wireless
• کنترل نمایشگرها در کمترین زمان ممکن و در نتیجه هدایت مطلوب خودرو های ورودی به فضای خالی موجود در حداقل زمان
• قابلیت در نظر گرفتن فضاهای رزرو شده در پارکینگ
• نمایش تعداد فضاهای خالی و فضاهای پر در هر زون موجود در پارکینگ
• قابلیت نمایش تعداد خودرو های وارد شونده و خارج شونده در هر لحظه
• قابلیت نمایش آمار به صورت روزانه و ماهانه و همچنین به صورت بازه های زمانی خواسته شده
• قابلیت محاسبه ی مدت زمان پارک هر ماشین
• همچنین نمایشگرها مورد استفاده، بهترین نوع نمایشگرها از نظر ابعاد و شدت روشنایی در نمونه های مشابه است.


معماری سامانه PGS

سامانه هدایت و کنترل در فضای پارکینگ مبتنی بر شبکه سنسوری متشکل از قسمت های زیر می باشد:

این تجهیزات روی سقف هر کدام از محل پارک خودروها نصب می شود و توسط یک سنسور ، وضعیت جای پارک از قبیل وجود یا عدم وجود خودرو را شناسایی کرده و به صورت خودکار با روشن کردن چراغ مربوطه وضعیت جای پارک را مشخص می کند. سپس نتیجه را با استفاده از زیر ساخت شبکه ارسال می کند. همچنین این مجموعه توانایی دریافت اطلاعات کنترلی را از مرکز کنترل و

مدیریت پارکینگ

به منظور اعمال برخی از تغییرات ( مانند رزرو پارکینگ ) را دارد.
اگر بخواهیم از قابلیت های بیشتر این قسمت بهره گیری کنیم، امکانات دیگری نیز در این ماژول در نظر گرفته شده است که در واقع وجه تمایزی نسبت به دیگر سیستم های موجود در بازار خواهد بود :
نمایش چهار رنگ چراغ هدایتگر شامل : قرمز ( فضای پر شده ) ، سبز ( فضای خالی ) ، سفید ( فضای رزرو شده ) ، آبی ( فضاهای اختصاصی برای VIP و یا معلولین ) از دیگر قابلیت های این سیستم می توان به نمایش چراغ های گردان به منظور هدایت افرادی که هم اکنون وارد پارکینگ شده اند اشاره کرد . در این سامانه به محض اینکه کارتی برای مراجعین توسط

سامانه PMS

صادر می شود ، نزدیکترین موقعیت در پارکینگ شروع به رقص نور می کند تا فرد را به موقعیت مربوطه هدایت کند.
ویژگی دیگر تصمیم گیری تغییر رنگ به صورت Stand Alone می باشد . این قابلیت به این منظور در نظر گرفته شده است که به هر دلیلی اگر ارتباط با سرور مرکزی قطع شد وضعیت سامانه هدایتگر با مشکل مواجه نشود لذا به همین دلیل هر ماژول قابلیت آن را دارد که بدون ارتباط با سرور وضعیت هر پارکینگ را برای مراجعین مشخص نماید .
با توجه به اینکه این ماژول به صورت بیسم و با استفاده از فن آوری Ad-Hoc طراحی شده، دیگر نباید نگران هزینه های کابلکشی و همچنین اضافه کرده سلول های جدید به سیستم پارکینگ باشید . از دیگر قابلیت های این تکنولوژی این است که می توانیم بدون در نظر گرفتن دیوار های بتونی و همچنین میزان مسافت، اطلاعات ماژول ها را به سرور برسانیم به عبارت دیگر به جای اینکه هر سنسور به صورت مستقیم اطلاعات را به سرور انتقال دهد ، اطلاعات را به نزدیکترین ماژول منتقل کرده و اصطلاحا اطلاعات دست به دست خواهد شد تا به دست سرور مرکزی برسد .
همچنین برای هریک از این حسگر ها این قابلیت نیز در نظر گرفته شده است که می توانیم با یک کنترل کننده دو موقعیت پارک را زیر نظر گرفته و این موضوع کمک می کند تا تعداد سنسور های مورد استفاده کاهش پیدا کند و هزینه های تمام شده اجرا و راه اندازی تا حدود 30 درصد کاهش پیدا کند . برای هر یک از این ماژول ها این قابلیت در نظر گرفته شده است که می توان علاوه بر سنسور های مافوق صوت که وجود یا عدم وجود خودرو را مشخص می کنند ، از انواع سنسور های دیگر نظیر سنسورهای آنالوگ یا دیجیتال نیز به عنوان سنسور های کمکی استفاده نموده و اطلاعات مربوطه را در نرم افزار مشاهده کرد. به طور مثال می توان با استفاده از سنسور های دود و حریق وضعیت را در هر یک از سلول ها در صورت بروز حادثه در مانیتورینگ مشاهده نمود.
این قسمت اطلاعات را از هر کدام از حسگر های محلی دریافت کرده و آنها را به بخش کنترل و مدیریت سیستم ارسال می کند. همچنین این بخش رابطی بین بخش کنترل و مدیریت با حسگر های محلی جهت ارسال فرامین می باشد.
همچنین با توجه به اینکه ممکن است در پارکینگ های بزرگ تعداد طبقات و ماژول های حسگر محلی بالا باشد ، می توان از این کنترلر ها به عنوان تکرار کننده ( Repeater ) سیگنال های بیسیم ( Wireless ) نیز استفاده نمود.
کنترلر اصلی در اتاق مانیتورینگ

پارکینگ هوشمند

نصب می شود. این بخش اطلاعات کل مجموعه را جمع آوری نموده و در اختیار بخش کنترل و مدیریت قرار میدهد. در واقع این قسمت واسطه ای بین شبکه سنسورهای بی سیم و دنیای خارج می باشد.
ابعاد این دستگاه بسیار کوچک بوده و می توان آن را در یک رک سرور قرار داد.
سه نوع نمایشگر در این سامانه استفاده میشود :
• نمایشگر نوع اول در ورودی پارکینگ بوده و وضعیت پارکینگ و میزان ظرفیت را نمایش خواهد داد.
• نمایشگر نوع دوم در کلیه انشعابات مسیر نصب وجود دارد و اطلاعات این نمایشگرها به صورت لحظه ای از طریق بستر شبکه به روزرسانی میشود. وظیفه این بخش راهنمایی خودروهای ورودی به نزدیک ترین جای خالی پارک از طریق بهینه ترین مسیر است. این موضوع به اتلاف نشدن وقت مشتزیان جهت دسترسی بهتر به جای پارک میباشد.
• نمایشگر نوع سوم در ورودی هر یک از طبقات نصب خواهند شد که ظرفیت موجود در هر طبقه را نمایش خواهند داد .
در بسیاری از مواقع زمانی که در پارکینگ های بزرگ خودروی خود را پارک می کنیم در زمان بازگشت فراموش می کنیم که در کدام قسمت و یا طبقه خودروی خود را پارک کرده ایم ، دراین گونه مواقع استفاده از این دستگاه مشکل گشا خواهد بود . به عبارت دیگر این دستگاه یک ابزار کمکی برای سامانه هدایتگر هوشمند می باشد که عمل یافتن خودرو را برای مراجعین تسهیل می کند .
روش کار این دستگاه به این صورت است که راننده پس از ترک خودرو در نزدیک ترین محلی که یکی از دستگاه ها نصب شده باشد ، کارت پارکینگ خود را نزدیک به دستگاه قرار داده و سپس موقعیت پارک خود را در آن وارد می کندو با توجه به ساختار شبکه ای که برای سامانه طراحی شده است ، در زمان بازگشت کارت خود را در نزدیکی هر کدام از این دستگاه ها قرار دهد موقعیت پارک خودرو نمایش داده می شود .
البته این امکان نیز در نظر گرفته شده است که اطلاعات موقعیت پارک بر روی کارت ثبت شود و بدون نیاز به ساختار شبکه بتوانیم موقعیت پارک خودرو را بیابیم .
اگرچه این تابلو ها جزء الکترونیکی سامانه نیستند اما از قسمت های مهم سامانه به شمار می آیند . این تابلو ها شامل علائم راهنمایی و رانندگی هستند و مسیر های قابل استفاده را برای رانندگان مشخص می کنند . از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :
o مسیر یک طرفه
o ورود ممنوع
o توقف یا همان STOP
o مسیر خروج
o خروجی اضطراری
این بخش مهم وظیفه دارد اطلاعات را کنترل و مدیریت کل سامانه و پارکینگ انجام دهد. از وظایف این بخش می توان موارد زیر را نام برد:
o دریافت اطلاعات از تمامی حسگر های محلی پارکینگ
o تخمین نزدیک ترین جای پارک خالی برای خودروهای ورودی
o مشخص کردن تعداد جاهای پارک خالی
o نگارش متن های کنترلی بر روی نمایشگرهای LED جهتی و ظرفیتی
o تهیه و تدوین گزارش های آماری
o شمارش تعداد خودرو های ورودی و خروجی
o ارسال اطلاعات مورد نیاز بر روی نرم افزار کلاینت موبایل که بر روی تبلت و یا موبایل مامورین انتظاماتی نصب شده است.
o بر قراری ارتباطات لازم با سامانه مدیریت هوشمند پارکینگ یا همان سامانه PMS
o ارائه نمای کلی و جزئی هر یک از طبقات پارکینگ
o اعلام هشدار های لازم جهت پر شدن ظرفیت هر یک از طبقات و همچنین کل پارکینگ
o اعلام اخطار بابت پارک نا مناسب یک خودرو که باعث اشغال دو یا چند موقعیت پارک مجاور شده باشد
o اعلام اخطار های کنترلی در صورتی که سنسور های دیگری به حسگرهای محلی اضافه شده باشد ( مانند سنسور دما و دود و رطوبت )
در واقع مرکز کنترل، مدیریت مجموعه ای از سخت افزار ها و نرم افزار های کنترلی را بر عهده دارد که نتایج قسمت های پیشین را دریافت کرده و پردازش می نماید . اجزاء این قسمت شامل موارد زیر خواهد بود که کارفرما بر اساس نیاز خود می تواند آنها را سفارشی سازی نماید :
• رایانه پردازشگر مرکزی
• رایانه ذخیره سازی اطلاعات پشتیبان

• نرم افزار PGS


• نرم افزار PMS
• نمایشگر های LED جهت نمایش نرم افزار ها و مشاهده اخطارها
• UPS و باتری پشتیبان ، جهت تامین انرژی اضطراری برای تمامی تجهیزات ، محاسبه توان خروجی آن بر اساس تعداد سنسور ها و سایر تجهیزات مورد استفاده خواهد بود
• رک ، جهت نگهداری رایانه پردازشگر و تجهیزات تامین انرژی اضطراری
• آژیر جهت اعلام اخطار های لازم

فواید و مزایای سامانه PGS

 
  • پارك بی درد سر
  • راهنمایی مراجعین به سمت فضای پارک خالی با علامتها و نشانگرها
  • کاهش زمان جستجوي مکان پارك و افزایش رضایتمندی
  • از بین رفتن استرس و ناکامی هنگام جستجوي مکان پارك
  • حفظ زمان با ارزش خصوصاٌ در فرودگاهها، ایستگاه هاي قطار و مراکز خرید
  • ذخیره سوخت
  • استفاده بهینه و حد اکثری از تعداد جای پارک
  • کاهش هزینه هاي جاری
  • گردش سریع مکانهاي پارك در دسترس
  • مدیریت پربازده و کنترل آسان پارك خودروها
  • افزایش رضایتمندی مراجعین
  • مدیریت جامع آمار و گزارش گیری به صورت لحظه ای
  • آسایش و آسودگی برای مدیران و مراجعین
  • افزایش ارزش ملک و ....
 
0